peuter

Hoe wij een school kozen voor onze peuter met vermoeden van autisme

22/02/2023

Een school kiezen kan eenvoudig zijn, maar is het vaak niet. In sommige gevallen is er misschien niet echt een keuze, maar als je de keuze hebt, hoe kies dan je een school voor je peuter?

De keuze lijkt soms eenvoudig: je kiest de school het dichtst bij je locatie. Maar niet elke school is even goed. Een goede school kiezen, doe je aan de hand van ervaringen (noem het maar reviews), informatie en jouw gevoel. Niet elke school is ook geschikt voor jouw kindje, durf dat ook te beamen.

Locatie 

Ik hamer erop dat je niet alleen een school kiest die dichtbij is, maar dat je je ook goed voelt bij de keuze van deze school. Natuurlijk wil je geen school die 20 kilometer ver is, dus logisch dat regio uiteindelijk wel een rol speelt. Daar is niets fout mee. Maar waarschijnlijk zijn er meerdere scholen binnen een bepaalde straal. Zoek deze scholen al eens op. Ga eens langs, hoor eens bij de buren.

In ons dorp zijn er drie scholen, twee goeie en één waarvan ik toch al wat slechte zaken heb horen vallen. In die ene zou het al een verouderd gebouw zijn waar het binnen regent. Waarschijnlijk met een korrel zout te nemen, maar die geruchten komen er ook niet zomaar. Dus die school was voor ons al een no-go, ook al was het zelfs de dichtste school.

Over de andere twee hoorden we veel positieve zaken. De ene was totaal niet op de weg, maar de andere wel. Dus kozen we voor die laatste.

Aanmeldsysteem 

Bij ons moet je je kindje aanmelden op een algemene website, die website is tot stand gekomen door onze stad. Het aanmelden is meestal in april voor het volgend schooljaar. Je geeft drie scholen aan waar je je kindje wil aanmelden. Nadat de aanmeldperiode gesloten is, bekijken de scholen waar de kindjes kunnen en dan krijg je een goedkeuring. Remus kon naar de school gaan die onze eerste voorkeur kreeg.

Na deze goedkeuring mag je je naar de school melden en je kindje gaan inschrijven.

Inschrijven

Daarna krijg je dus de kans om je kindje effectief in te schrijven. Helaas was dit bij ons volledig via de post en konden we niet ‘ns langs gaan naar de school om de juffen en de klasjes te zien. Dat gaf direct een heel koud gevoel, vond ik. Ik mocht zelfs niet langs gaan om even mijn bezorgdheden uit te spreken rond Remus. Dat moest allemaal via mail en telefoon. Ik snap wel dat het moeilijker ging in die tijden, maar op afspraak zou zeker gekund hebben.

Ik probeerde mijn bezorgdheden rond de ontwikkelingsachterstand van Remus te benoemen, maar via de telefoon was dat moeilijk. Ik kreeg toen ook heel vage antwoorden. Verder zaten er 24 kindjes in  de klasjes op het einde van het schooljaar (ook in de peutergroep). Dat vond ik erg veel en het leek me niets voor Remus.

Opnieuw informeren 

Omdat er zoveel kindjes waren per klasje trok ik aan de alarmbel. Remus is nu een peutergroep gewoon van 15-16 kindjes en dat lukt hem wel. Maar daar staan ze ook met twee en als hij wat hulp nodig heeft, kan dat. Met één juf voor 24 peuters weet ik niet of ze hem ondersteuning kunnen bieden als hij die vraagt. 

Eigenlijk vind ik 24 sowieso al erg veel. Aan twee jaar zat hij in de crèche waar nog één begeleider per acht kindjes was. Aan 2,5 jaar krijgt één juf opeens 24 kindjes onder haar hoede. Wat? (En ik zwijg dan nog over het feit dat acht kindjes voor één begeleider te veel is.)

Via de opvang en via vriendinnen uit mijn regio informeerde ik me over scholen die goed aangeschreven staan én waar misschien iets minder kindjes zitten per klasje. Zo kwam ik tot twee leuke scholen: het waren beide twee normale scholen. De ene school werkte op een prikkelarme manier, zo waren de muren wit geschilderd om zo weinig mogelijk prikkels te creëren voor de kindjes. In de andere school waren minder kindjes aanwezig en hoorden we ongelooflijk goede zaken over. Bovendien werken ze ook ervaringsgericht, al noemen ze zichzelf geen freinet school. Maar er waren duidelijk raakvlakken.

De school die we kozen

Ik contacteerde de laatste school en daar mocht ik wel meteen langs. Ik kreeg heel wat uitleg, een rondleiding en ik kon een babbeltje doen met de juf. Ik kon mijn bezorgdheden kwijt en ik voelde meteen dat deze school goed zou passen bij Remus. Er zijn ongeveer 12 peutertjes en zo blijft het ook. Peutertjes die er klaar voor zijn, schuiven door naar het eerste klasje, anderen blijven wat langer hangen. Heerlijk dat ze dat bekijken per kind en niet per leeftijd.

Daarnaast staat een heel lieve juf in de peutergroep en ik kon ook mijn bezorgdheden kwijt. Remus mocht ook twee dagen op proef gaan en heeft het erg goed gesteld. Dat hij niet zindelijk is, gaf niet (daar zouden ze sowieso geen probleem van mogen maken). Remus kan heel goed drinken uit een beker maar niet echt goed uit een waterflesje. Dus gaf de juf hem water uit zijn bekertje. Ze hielp hem ook met eten over de middag. Het was alvast een goede proef.

Binnenkort gaat Remus voor het eerst écht naar school en ik vind het best wel spannend! Ik denk wel dat hij in goede handen is en voor zowel de juf als mezelf is zijn welzijn en zich goed voelen het belangrijkste.

Tips voor het kiezen van een school 

  1. Informeer je bij de scholen in de buurt
  2. Luister naar wat mensen zeggen over deze scholen
  3. Ga naar een opendeurdag of maak een afspraak bij de school of scholen die je aanspreken
  4. Kijk goed of deze school aansluit aan de noden van je kind
  5. En vooral: volg je gevoel. Voelt het niet goed aan? Zoek dan verder!

 

Deze blog verscheen eerder op Meerdanmama
 

Bestsellers

ongefilterd moederschap lorentia veppi

Ongefilterd moederschap

€ 19.99
mok legendaddy

Koffiemok | legendaddy

€ 16.95
to do hero gezinsplanner

To Do Hero: Gezinsplanner

€ 18.99

Meilleures ventes