vrouw kijkt door raam

Stress: de blah blah blah in je hoofd

24/05/2024

Heb je de neiging om nogal streng te zijn voor jezelf? De lat nogal hoog te leggen? Wees je bewust van de manier waarop je praat tegen jezelf. Harde zelfkritiek, zelftwijfel en zelfs catastrofale voorspellingen zijn nu eenmaal niet nuttig wanneer je stress wilt verlagen.

Het klopt dat we het grootste deel van onze gedachten niet onder controle hebben, maar je ervan bewust worden is een grote stap en jezelf corrigeren is een belangrijke actie. Wanneer je voortdurend dingen denkt zoals: ik heb hier geen tijd voor, ik kan het niet, ik ben lelijk, ik ben niet goed genoeg, ik kan dit niet aan, dan geef je jezelf een hoop stress.

Praat op een realistische en medelevende manier tegen jezelf. Als je jezelf uitscheldt of twijfelt aan je capaciteiten, kun je dit beantwoorden met een vriendelijkere innerlijke dialoog. Je zult zo een gezondere kijk op jezelf ontwikkelen en minder stress ervaren. Het zal ook helpen om je emoties te beheersen en je meer open te stellen voor diepgaande zelfzorg. 

Het zal je niet verbazen dat ik meditatie en yoga hiervoor als de beste hulpmiddelen naar voren schuif. Ze leren je namelijk dat je gedachten die in je opkomen mag laten komen en gaan zonder ze te willen weerstaan. 

Als je moeite hebt om dit te doen, als je gedachten je afleiden, label ze dan door bijvoorbeeld te zeggen: ‘Dit is maar een gedachte.’ Hierdoor zul je er minder op reageren.

‘No matter what aggravates you, remember it is a thought and you can let it go.’ – Deepak Chopra

 

Mildheid 

Nu meer dan ooit hebben we nood aan mildheid. Wees lief voor jezelf. Vriendelijkheid en positieve gedachten en emoties beschermen je tegen de lasten van stress. Het is aangetoond dat ze zowel je lichamelijke als mentale gezondheid kunnen verbeteren. 

Hard zijn voor jezelf is heel makkelijk en dus ook moeilijk om af te leren. Zelfcompassie is voor de meeste mensen niet vanzelfsprekend, maar absoluut de moeite waard om dagelijks te beoefenen. 

Sta eens stil bij de gedachten die je over jezelf hebt. Stel jezelf de vraag of je zulke uitspraken zou accepteren van een vriend. Wees mild voor jezelf en corrigeer jezelf op negatieve gedachten. Niemand is perfect, niemand heeft alles voor elkaar en dus is het ook voor jou oké om niet perfect te zijn. Trouwens, waren we ondertussen collectief niet tot het besluit gekomen dat perfectie oersaai is? 

Door in de eerste plaats vriendelijkheid en liefde voor onszelf te tonen, zijn we in staat om onze capaciteit om te accepteren, te vergeven en lief te hebben, uit te breiden. Positieve emoties zullen van nature om je heen groeien en stress zal verminderen, zowel bij jezelf als bij de mensen om je heen. Mild en vriendelijk zijn voor jezelf houdt ook in dat je betekenisvolle self-care toepast, zoals yoga en meditatie. 

Dankbaarheid 

Stilstaan bij de dingen waarvoor je dankbaar bent is een wetenschappelijk onderbouwde techniek om minder stress te krijgen en een betere mentale gezondheid. Het helpt je alles te herkennen waarvoor je dankbaar bent. Of dat nu je gezondheid is of het dak boven je hoofd, die ene mooie vriendschap of de zon die schijnt, sta regelmatig stil bij al het moois in je leven, hoe klein of eenvoudig ook. 

Als je wilt, kun je er een echt ritueel van maken. Je mag het uiteraard persoonlijk invullen, maar ik geef je graag een voorbeeld. Ik sluit altijd mijn yoga- en meditatiesessies af met dankbaarheid. Bepaalde dingen komen altijd terug en andere wisselen. Meestal doe ik het kort, als afsluiter van mijn self-care moment, maar ik neem regelmatig ook de tijd om er uitgebreid mee aan de slag te gaan. 

Dan pen ik de dingen neer waarvoor ik dankbaar ben, denk ik er dieper over na en mediteer ik achteraf. Dit doe ik voornamelijk op momenten dat ik onder druk sta. Het uiten van dankbaarheid herinnert me ook aan alle middelen die ik heb om met stress om te gaan, wat veel kracht geeft.

Meer lezen? 

stress

Van de kleinste uitdagingen tot de grootste crisissen, stress hoort nu eenmaal bij het leven. En al kunnen we vaak niet kiezen wat ons overkomt of wat er op ons afkomt, we hebben wel de keuze hoe we met deze ervaringen omgaan.

Ine Maes - holistisch coach, yoga en meditatie teacher - helpt je om de touwtjes weer in eigen handen te nemen. Ze geeft concrete tips en reikt je uiteenlopende oefeningen aan zodat je zelf kunt aanvoelen wat voor jou het best werkt.

Met eenvoudige oefeningen kun je je stressproblemen aanpakken en zelfs op de meest uitdagende momenten zul je er al snel de voordelen van opmerken.

De technieken in het boek ‘Mind & Body: Stress’ zijn heel toegankelijk én je kunt ze overal oefenen. Of je nu thuis of op kantoor bent, op je kind zit te wachten in de auto aan de muziekschool of op de trein zit. Je traint jezelf zodat je je meest ontspannen zelf kunt zijn, die vol vertrouwen de uitdagingen van het leven aankan.

BESTEL | MEER INFO

Bestsellers

ongefilterd moederschap lorentia veppi

Ongefilterd moederschap

€ 19.99
mok legendaddy

Koffiemok | legendaddy

€ 16.95
to do hero gezinsplanner

To Do Hero: Gezinsplanner

€ 18.99

Meilleures ventes