5 manieren om je kind te ontstressen

Stress kan al op heel vroege leeftijd voorkomen bij een kind en als ouder weet je niet altijd goed hoe je je kind kunt helpen. Elk kind is ook enorm verschillend en vraagt om een eigen aanpak. Onze orthopedagoge Janneke kent gelukkig een paar trucjes die weleens van pas kunnen komen.

Tips om stress bij kinderen te verhelpen

  1. Zorg dat je er bent voor je kind, als troost, luisterend oor en steun. Praten met een kind en het zijn verhaal laten doen is voor een kind belangrijk.
     
  2. Maak een emotie zoals boosheid of angst bespreekbaar, ook de stress en de gevoelens daarrond. Leer je kind bepaalde problemen en emoties (h)erkennen en benoemen, zodat hij ze kan accepteren en begrijpen. Zo kun je je kind beter leren omgaan met gevoelens. Je kunt ook zelf het goede voorbeeld geven en over je eigen (positieve en negatieve) gevoelens praten. Het is zeker niet nodig om die uit de weg te gaan. 
     
  3. Laat je kind zijn emoties ook uiten. Het is oké om verdriet en boosheid te laten zien; even de stoom aflaten kan al veel goed doen. Net als volwassenen kunnen kinderen bij frustraties hun emoties afreageren op de omgeving. Sporten, ontspanning, hobby's, relaxatietrucjes kunnen ervoor zorgen dat je kind al die energie even kwijt kan.
     
  4. Leer negatieve gedachten omzetten door positieve. Bijvoorbeeld: ‘Je heb het goed geoefend, dus je kunt het wel.’
     
  5. Planning, structurering en voorspelbaarheid (in bijvoorbeeld dagelijkse bezigheden, huiswerk ...) hebben een groot aandeel bij het gevoel van stress en het voorkomen daarvan. Als een kind aan hobby's doet is het belangrijk dat die voor plezier en ontspanning vormen en niet nog eens extra stress bezorgen.

Een paar handige trucs om je kind te helpen ontspannen vind je in ons artikel 3 eenvoudige relaxatietrucjes voor kids.