Laat je dagen niet aan het toeval over: 6 tips om de chaos te bezweren

Ken je ze? Wij kennen ze. Die dagen die vol goede moed beginnen, en waarvan je al voor de middag weet dat ze niet om over naar huis te schrijven zijn. Als je in de namiddag je laptop dichtklapt kun je alleen maar hopen dat niemand je komt vragen wat je überhaupt gedaan hebt gekregen…

Zo zien zo’n dagen er bij ons vaak uit:

8:00: koffiedrinken (en véél)

8:15: sociale media raadplegen en in een zwart gat verdwijnen

8:45: ons afvragen waar het afgelopen halfuur naartoe is. Mailbox openen

9:45: beseffen dat het hopeloos is en de mailbox weer dichtgooien en een appje sturen naar een vriendin om te melden hoe hopeloos de toestand wel niet is

10:05: stoppen met app’en en even panikeren over een deadline. Mailbox nog eens checken. Ook panikeren. Toegooien.

10:25: nog een koffie gaan halen

10:45: een mentale breakdown afzweren door nog even door wat instagram stories te scrollen

11:00 – 14 uur: beseffen dat die deadline altijd maar dichter komt en dat om de een of andere reden niet voldoende erg vinden om echt in gang te schieten

14:15 koffie halen en hopen op het beste

14:35: ons voornemen om het morgen met  wat meer focus aan te pakken

14:40: een whatsapp-groep ingezogen worden voor de volgende 25 minuten

Of beter: zo zagen onze dagen er vaak uit.

Gelukkig hebben we onszelf ondertussen geleerd om de vele tijdzuigers die onze dagen in chaos doen verzanden zo vaak als we kunnen uit ons leven te bannen.

En het is niet dat we zo zot zijn van plannen, maar we hebben ondertussen ook geleerd dat een klein beetje op voorhand nadenken het verschil kan maken tussen de touwtjes in handen houden en compleet verzuipen.

Strategieën om de dagelijkse chaos te bezweren

Dit zijn onze zes strategieën om de dagelijkse chaos te bezweren:

  1. Zorg voor een plan.
    Altijd. Hoe beter wij op voorhand weten wat gedaan moet worden en tegen wanneer, hoe meer kans dat onze dagen efficiënt worden gevuld. Kies 3 dingen die je vandaag wilt afkrijgen. Niet meer. Werk die eerst af voor je nog maar denkt aan iets anders. Ook leuk: je uren van die dag uittekenen en deadlines stellen voor jezelf. Zie het volgende puntje.  
  2. Geef jezelf strakke deadlines.
    Geleerd tijdens onze studies: werk zet uit volgens de tijd die beschikbaar is om dat werk uit te voeren. Heb je drie maanden om een project af te werken, dan zal dat project ook drie maanden in beslag nemen. De wet van Parkinson, heet dat fenomeen, dat ervoor zorgt dat we de neiging hebben om alle voorziene tijd voor een project te benutten, terwijl dat lang niet altijd nodig is. Geef iemand een week om iets te doen, en wees maar zeker dat het ook echt een week zal duren voor het gedaan is. Geef iemand 24 uur, en hij zal het doen in 24 uur.
    Onze truc? Werk met strakke deadlines.
    Als je maar een uur hebt om iets af te krijgen, in plaats van een volledige dag, dan duw je dat uitstelgedrag snel de kop in. Wij delen grote projecten graag op in kleinere taken, en zetten een timer.  Een uur om een blogpost te schrijven. Researchen op een halve dag, en dan moet het klaar zijn. Het zorgt ervoor dat je zoveel meer gedaan krijgt, en veel meer focus aanwendt, waardoor je tijd overhoudt voor andere zaken. 
  3. Voer wat goede gewoontes in.
    Sommige dingen hebben de neiging om er nooit van te komen, omdat het je aan tijd ontbreekt. Vaak zijn het nochtans dingen die je op langere termijn serieus kunnen helpen, zoals tijd nemen om te sporten of maaltijden klaar te maken op zondag, zodat je gezonder kan eten tijdens de weken. Rituelen kunnen ervoor zorgen dat ze wel gebeuren, zonder dat je er telkens over moet nadenken.
    Elke zondag je drie sportsessies inplannen, bijvoorbeeld.
    Je dag standaard beginnen met tien minuten mediteren.
    Je telefoon in een andere kamer leggen dan waar je slaapt, zodat je je dag niet begint met sociale media.
    Een grote fles water op je bureau zetten, en pas frisdrank drinken als die leeg is.
    Je mailbox maar twee keer per dag openen, en voor de rest werken aan dingen die belangrijker zijn. (Bang dat dat niet kan op jouw werk? Bespreek het eens met je baas, en geef aan dat je denkt dat je productiever bent als je niet constant wordt gestoord. Zet je nieuwe regels in je e-mail signature, zodat mensen je kunnen bellen als het dringender is)
    Ergens een systeem insteken zorgt ervoor dat je niet moet beslissen als je eigenlijk al te veel hebt beslist.
  4. Maak je cirkels rond.
    Heel veel verzuipgevoelens vinden hun oorsprong in achter de feiten aanlopen en constant moeten inhalen. Daar is nochtans een behoorlijk simpele oplossing voor.
    Je cirkels rondmaken wil zeggen dat je dingen zo vaak mogelijk direct afmaakt. Dat je niet alleen de was doet, maar ze ook uit de wasmachine haalt, laat drogen en weglegt in de kast. De wasmand weer op de juiste plaats zet. Dat je na het winkelen onmiddellijk alles op de juiste plek legt, en de ticketjes uit je handtas haalt. Dat je je koffietas niet op het aanrecht laat staan, maar direct in de vaatwas zet, zodat je dat ’s avonds niet nog allemaal moet doen.
    Dat geeft voldoening. Veel meer dan een onafgewerkte cirkel die ooit nog eens afgewerkt moet worden, en daardoor mentale energie vreet.
  5. Batch als een bezetene
    Wij zijn zot van batchen! Batchen is niet meer dan het clusteren van gelijkaardige taken. In plaats van heel de dag door je mail checken twee keer per dag een halfuurtje in die inbox doorbrengen. Eén keer koken op zondag zodat je heel de week gezond eten kunt scheppen uit je koelkast of diepvries. Je keuken ontploft maar één keer, je moet niet elke avond starten en opruimen. Een namiddag per week administratie, in plaats van van alles door elkaar. Je werkt veel minder versnipperd, en krijgt veel meer gedaan.
  6. Maak gebruik van themadagen
    Themadagen trekt batchen nog wat meer door, en is onze favoriete tool om veel meer gedaan te krijgen dan de meeste mensen die wij kennen. In plaats van je af te vragen wat je vandaag moet doen, stel je je de vraag welke dag het vandaag is. Je vult die dagen in zoals je zelf wilt, maar het kan dat je als journalist bijvoorbeeld op maandag en dinsdag schrijft, en je woensdag in het teken van research zet. Donderdag doe je dan vooral administratie en facturatie.
    Op die manier kun je een ideale week samenstellen, die ervoor zorgt dat je zot veel meer gedaan krijgt dan als je de dingen wel aan het toeval overlaat.

Wil je hier meer over weten?

Schrijf je dan zeker in voor onze gratis online workshop “Stop met verzuipen in bergen to do’s - hoe themadagen je kunnen redden” op maandag 25 november om 14 uur.

Inschrijven doe je hier.

Kun je er niet bijzijn? Wie ingeschreven is krijgt de herhaling doorgemaild!