Dossier: zon

We hebben er hoogstwaarschijnlijk allemaal al van genoten. Van het zonnetje, onze allerbeste vriend… Je krikt ervan op. Het geeft je hopen energie. Maar … houd deze slimme goedzak op een gezonde afstand. Hij kan immers ook veel schade berokkenen, zeker bij de allerkleinsten onder ons. Vitamine D is belangrijk/noodzakelijk voor een sterke botaanmaak bij kinderen. En laat de zon ...

We genieten hoogstwaarschijnlijk allemaal van de zon… Je krikt ervan op en het geeft je hopen energie. Toch hou je deze slimme goedzak beter op een gezonde afstand. Hij kan ook veel schade berokkenen, zeker bij de allerkleinsten onder ons. De zon is de belangrijkste bron aan vitamine D, noodzakelijk voor een sterke botaanmaak bij kinderen. Maar de huid van kinderen is zo fragiel dat zelfs een eenmalige zonnebrand het risico op huidkanker op volwassen leeftijd verhoogt. Het DNA van de huid wordt onomkeerbaar beschadigd. Een driftbui van je koppige peuter terwijl je hem insmeert of een gevecht met de pet is met andere woorden nooit verloren moeite. Laat je moederinstinct en gezond verstand op tijd spreken!

Hoe bescherm je je kind het best tegen de zon? We zetten even wat tips op een rijtje. Misschien weinig nieuws onder de zon, maar herhaling kan nooit kwaad!

Tip 1: Zorg voor voldoende schaduw

Kinderen jonger dan 1 jaar laat je het best niet rechtstreeks in de zon ravotten. Bescherm ze dus voldoende met een degelijke parasol of laat ze spelen op een schaduwrijke plek.

Kinderen van 1 tot 3 jaar kan je laten ravotten met blote armen en benen, maar slechts voor korte periodes en nooit tussen 11 en 16 uur – als de zon het felst schijnt en de straling het sterkste is. Laat ze dan voldoende rusten en kies voor een rustigere activiteit binnen of in de schaduw.

Ook kinderen ouder dan 3 jaar hou je liefst zoveel mogelijk in de schaduw.

Tip 2: Investeer in een goede zonnecrème

Van bij de geboorte moet je je kindje insmeren met een geschikte zonnecrème. Breng het product 20 minuten voor je kleintje in de zon gaat aan. Vergeet zeker ook kwetsbare plekken zoals oortjes, handen, voeten en jukbeenderen niet.

Herhaal dit regelmatig, dat wil zeggen minstens om de 2 uur, ook al blijft je ukkepuk ‘veilig’ in de schaduw. Ook daar is er UV-straling. Bij waterpret moet de frequentie opgedreven worden.

Hoe kies je een goede zonnecrème?

  • Kies bij voorkeur een mild en hypoallergeen product met een hoge beschermingsfactor tegen UVA- en UVB-straling. Het aanbod is zeer uitgebreid. Bij een uitgesproken contactallergie of overgevoelige huid kies je het best voor zonnecrèmes uit de apotheek... Vraag raad aan je apotheker of arts.
  • Ook bescherming tegen UVA-straling is een must. UVA-straling veroorzaakt snellere veroudering van de huid, UVB-straling verbrandt de huid. Beide dragen bij tot de vorming van huidkanker.
  • Er zijn vier beschermingsklassen tegen UVB-straling. De klasse wordt naast de SPF (Sun Protection Factor) vermeld.
  1. Lage bescherming: SPF 6-10
  2. Gemiddelde bescherming: SPF 15-20-25
  3. Hoge bescherming: SPF 30-50
  4. Zeer hoge bescherming: SPF 50+
  5. Sunblock: 100+
  • Let op: ook zonnecrèmes hebben een houdbaarheidsdatum. Let op het symbooltje (vuilbakje) op de verpakking dat aangeeft hoeveel maanden je het product kan gebruiken zonder een drastisch verlies aan zonneprotectie te riskeren.
  • En vergeet ook niet: zelfs ‘sunblock’-producten laten een deel van de UV-straling door. Een totale bescherming heb je nooit!
baby jongen op strand met zonnebril en hoed

Tip 3: Kies aangepaste kledij

Kies voor lichte, katoenen kledij. Houd het hemdje of T-shirt van je kind zoveel mogelijk aan. Dit werkt als zonnefilter en voelt fris aan bij warm weer.

Kies een pet of zonnehoedje met bredere rand om oogjes en oortjes te beschermen.

Bij strandvakanties of waterpret kan een t-shirt met lange mouwen en/of pet met UV-filter zeker een meerwaarde zijn.

Tip 4: En vergeet de zonnebril niet

Laat de kwetsbare ogen van je kind al van in de Maxi-Cosi wennen aan een zonnebril. Jong geleerd is oud gedaan. Een goede zonnebril beschermt niet enkel tegen verblinding, maar filtert ook zoveel mogelijk UV-stralen. Er bestaan goede zonnebrillen voor de allerkleinsten. En ze zijn zoooo cool meneer..

Hoe kies je een goede zonnebril?

Koop enkel zonnebrillen die een CE-kenteken dragen, gevolgd door een cijfer van 0 (tot 20% absorptie van het licht) tot 4 (92-97% lichtabsorptie) om de kleurintensiteit van de glazen of de bescherming tegen verblinding weer te geven.

Cat. 0 is heel licht en geschikt voor bewolkt weer

Cat. 1 is voor zwak zonlicht

Cat. 2 is voor matig zonlicht

Cat. 3 is voor helder en fel zonlicht

Cat. 4 is voor uitzonderlijk fel licht zoals bijvoorbeeld in de bergen.

Voor onze Midden-Europese zon volstaat meestal de universele filtersterkte 2. Voor aan zee en op het strand is 3 zinvol, en bij het skiën is 4 een must.

Tip 5: Zorg voor voldoende afkoeling

Zeker bij erg warm weer, is het noodzakelijk om te zorgen voor voldoende afkoeling:

Houd de temperaturen in de slaapruimte van je kind zo aangenaam mogelijk, maar vermijd tocht. Een ventilator doet enkel warme lucht circuleren en is niet het verkoelingsmiddel bij uitstek.

Zoek regelmatig wat verfrissing in een zwembadje of douche of zoek een fris plekje.

Zorg dat je kindermenu aangepast is aan de warmte. Licht verteerbare voeding is aangewezen. Geef niets wat je die dag zelf niet zou eten. Het verteren van een zware maaltijd doet de lichaamstemperatuur extra verhogen, wat de kans op uitdroging of hitteslag vergroot.

meisje drinkt op strand

Tip 6: Drinken, drinken, en nog eens: drinken

Laat de kinderen bij warme temperaturen meer en vaker drinken dan normaal. Als kinderen dorst hebben, zijn ze eigenlijk al op weg om uit te drogen. Laat ze drinken vooraleer het dorstgevoel zijn intrede doet. Dit geldt trouwens ook voor volwassenen.

 

Laat zeker ook de allerkleinsten voldoende drinken:

  • Baby’s tot 6 maanden
    • Baby’s hebben hun calorieën en voeding nodig om te groeien. Vervang je de melkvoeding door andere drank, dan vermindert zijn eetlust en neemt hij niet binnen wat hij nodig heeft. Dit geldt ook bij warm weer.
    • Houd de pipipampers in de gaten, als maatstaf voor uitdroging. 6 plasluiers is een mooi dagelijks gemiddelde. De urine moet lichtgeel gekleurd zijn. Merk je dat dit niet het geval is, probeer dan een tandje bij te steken en je kindje meer vocht te geven.
    • Bij borstvoeding leg je je baby extra aan, desnoods om het uur. Blijf borstvoeding op vraag geven. En vergeet niet: ook mama moet voldoende drinken om aan haar eigen vochtbehoefte en de verhoogde borstvoedingsvraag te kunnen voldoen.
    • Bij flesvoeding geef je één of meer extra flesjes.

 

  • Baby’s ouder dan 6 maanden: Naast een minimale hoeveelheid van een ½ l melkvoeding per dag, heeft de baby ook nood aan extra vocht. De voorkeur gaat uit naar plat, mineraalarm water. Ongezoete babythee is een prima 2de keuze. Vers, ongezoet babyfruitsap, verse groentesap of bouillon zijn goed als afwisseling.

SOS Zonneslag

Vind je water drinken eerder iets voor vissen of is een pet met flapjes niet stoer genoeg? Sla je alle bovenstaande tips liever in de wind? Let dan goed op voor een zonneslag… Dorst is het eerste alarmteken!

Lees meer: SOS Zonneslag