Hoogsensitief ouderschap: roep piekeren op tijd een halt toe

Als hoogsensitieve ouder merkte je vast al dat jij en je kind uit jullie dak kunnen gaan als je geconfronteerd wordt met oneerlijkheid. Het gaat dan waarschijnlijk niet alleen om dingen je zelf meemaakt, maar ook om onrecht in de wereld om ons heen: armoede, mensen op de vlucht, dierenleed, luchtvervuiling … Als je hoogsensitief bent, kan een dergelijk onrecht je mogelijk dusdanig beroeren dat je er emotioneel volledig door van de kaart bent.

Onrechtvaardigheid

Onrechtvaardigheid is een trigger die heel moeilijk los te laten is. Het siert je enerzijds dat je zo strijdvaardig bent als je voelt dat iets of iemand onrecht is aangedaan, anderzijds brengt het je mogelijk zo uit balans dat je het wel fijn zou vinden om af en toe over een wat minder goed ontwikkeld rechtvaardigheidsgevoel te beschikken.

Als je mama of papa wordt, is de kans groot dat je rechtvaardigheidsgevoel alleen maar meer overuren lijkt te draaien. Want nu zie je ook hoe je kind terechtkomt in een wereld die verre van eerlijk is. En omdat je weet hoe hard en intens onrechtvaardigheid kan binnenkomen, onderneem je mogelijk – bewust en onbewust – allerlei pogingen om ze teleurstellingen te besparen, om hen te beschermen tegen alle mogelijke vormen van onrecht. Ik moet je bij deze teleurstellen: dat is onmogelijk. Vroeg of laat zullen ze onrecht in hun leven ervaren. Je kunt ze alleen helpen om hen ermee te leren omgaan.

Onrecht hoort nu eenmaal bij het leven. Je kunt kleine steentjes in de rivier proberen te verleggen, maar je kunt niet de hele wereld veranderen. Dat is iets wat je kind zal moeten leren, maar ook jij, al hoogsensitieve volwassene, hebt mogelijk nog een weg te gaan.

Handvat: roep piekeren op tijd een halt toe

Je frustratie uiten is één ding, erin blijven hangen is iets anders. Als je te veel focust op alles wat oneerlijk is, beïnvloedt dat je gevoel enorm. En meestal zijn het niet de meest aangename gevoelens die met oneerlijkheid en onrechtvaardigheid gepaard gaan. Je zult er dus een hoop energie aan verspillen, je ellendig voelen zonder dat je er iets aan verandert. De kans is bovendien groot dat je eindeloos begint te piekeren.

Ook hierbij is de boodschap: word je bewust van wat je denkt. Pas wanneer je je bewust bent van je gepieker, kun je rationeel bekijken in hoeverre deze gedachten je kunnen helpen. Misschien is ventileren voldoende, of misschien wil je ook echt de strijd aangaan als het om een bepaalde onrechtvaardigheid gaat. Dat kun je alleen beslissen als je weet in hoeverre een piekergedachte aanwezig is. Analyseer dus op tijd waar die frons op je gezicht vandaan komt. Welke trigger is hiervoor medeverantwoordelijk? Spreek het uit, liefst hardop (al is het tegen jezelf in de spiegel) en krijg zicht op wat er vastzit in je hoofd. Daarna kan je beslissen hoe je ermee aan de slag gaat.

Piekert je kind?

Heeft ook je kind de neiging om net voor slapen te gaan piekeren over de vervelende situaties van vandaag? Creëer dan vroeger op de avond een moment dat je kind het al kan uiten. Wandel bijvoorbeeld een blokje rond en neem samen de dag door. Prikkel je kind met interessante vragen, zoals: waar heb je vandaag het hardst op moeten lachen? Op wie was de juf boos vandaag en hoe kwam dat? Wat onthoud je van vandaag? Hangen er vragen in je hoofd die wachten op en antwoord?

Zeg regelmatig hoe fijn het voor je is dat je kind dit wil delen met jou. Benadruk hoe bevrijdend het voor het volle kopje van je kind kan zijn om de dag met jou door te nemen. Vertel er gerust bij dat je er nu speciaal tijd voor maakt, omdat dit soort vragen tijd vragen en dus niet ideaal zijn om te bespreken net voor hij gaat slapen.

hoogsensitief ouderschap

Meer lezen?

In het boek ‘Hoogsensitief ouderschap / Zo blijf je als hoogsensitieve ouder in balans’ lees je hoe je als hoogsensitieve ouder ook goed voor jezelf kan blijven zorgen. Auteur Bieke Geenen laat je kennismaken met negen triggers die hoogsensitieve mensen uit evenwicht kunnen brengen. Ze geeft je heel wat concrete handvatten mee om op een andere manier met je eigen hoogsensitiviteit en die van je kind om te gaan, zodat jullie elkaar beter leren begrijpen en sneller weer rust vinden in jullie gezin.

Meer info over het boek vind je hier.