2999fi.jpg

De zon ... vriend of vijand? 7 tips

20/07/2022

We genieten er allemaal van als de zon schijnt ... Je wordt er vrolijk van en het geeft je hopen energie. Toch houd je de zon beter op een gezonde afstand. Enerzijds is ze de belangrijkste bron van vitamine D, noodzakelijk voor een sterke botopbouw bij kinderen. Maar anderzijds is de huid van kinderen zo fragiel dat zelfs een eenmalige zonnebrand het risico op huidkanker op volwassen leeftijd al verhoogt. Het DNA van de huid wordt dan onomkeerbaar beschadigd. 

Hoe bescherm je je kind het best tegen de zon? We zetten even wat tips op een rijtje. Misschien weinig nieuws onder de zon, maar herhaling kan nooit kwaad!

Tip 1: Zorg voor voldoende schaduw

Kinderen jonger dan 1 jaar laat je het best niet rechtstreeks in de volle zon spelen. Bescherm ze dus met een degelijke parasol of laat ze spelen op een schaduwrijke plek.

Kinderen van 1 tot 3 jaar kun je wel in de zon laten ravotten met blote armen en benen, maar niet te lang en nooit tussen 11 en 16 uur – als de zon het felste schijnt en de straling het sterkste is. Laat ze dan voldoende rusten en kies voor een rustige activiteit binnen of in de schaduw.

Ook kinderen ouder dan 3 jaar laat je het liefst zoveel mogelijk in de schaduw spelen.

Tip 2: Investeer in een goede zonnecrème

Al van bij de geboorte moet je kinderen beschermen met een geschikte zonnecrème. Breng het product 20 minuten voordat het kind naar buiten gaat (in de zon) aan. Vergeet zeker ook extra kwetsbare plekken zoals oren, handen, voeten en jukbeenderen niet.

Herhaal dit regelmatig, dat wil zeggen minstens om de 2 uur, ook al zit het kind ‘veilig’ in de schaduw (want ook daar is er uv-straling). Bij waterpret moet de frequentie zelfs nog opgedreven worden.

Vraag eventueel raad aan je apotheker bij de keuze van de juiste crème en beschermingsfactor. 

baby jongen op strand met zonnebril en hoed

Tip 3: Kies aangepaste kleding

Kies voor lichte, katoenen kleding. Laat het kind zoveel mogelijk een hemdje of T-shirt aanhouden. Dit werkt als zonnefilter en voelt fris aan bij warm weer.

Geef het een pet of zonnehoedje met een brede rand om de ogen en oren extra te beschermen.

Bij strandvakanties of waterpret kan een T-shirt met lange mouwen en/of pet met uv-filter zeker een meerwaarde zijn.

Tip 4: Vergeet de zonnebril niet

Laat je kind al van jongs af aan wennen aan een zonnebril. Een goede zonnebril beschermt niet enkel tegen verblinding, maar filtert ook zoveel mogelijk uv-stralen. Er bestaan tegenwoordig heel wat goed (en coole!) zonnebrillen, ook voor de allerkleinten. Koop enkel zonnebrillen die een CE-keurmerk dragen, gevolgd door een cijfer van 0 (tot 20% absorptie van het licht) tot 4 (92-97% lichtabsorptie). Voor onze Midden-Europese zon volstaat meestal de universele filtersterkte 2. Voor aan zee en op het strand is 3 zinvol, en bij het skiën is 4 een must. 

Tip 5: Zorg voor voldoende afkoeling

Houd de temperatuur in de kinderslaapkamer zo aangenaam mogelijk, maar vermijd tocht. Een ventilator doet enkel warme lucht circuleren en is dus geen ideaal verkoelingsmiddel. Laat kinderen zich regelmatig verfrissen: in een zwembadje, onder de douche of gewoon aan de kraan. Zoek regelmatig de schaduw op of blijf binnen als het echt te warm is. 

Zorg dat je kindermenu aangepast is. Licht verteerbare voeding is aangewezen bij warm weer. Geef niets wat je die dag zelf niet zou eten. Het verteren van een zware maaltijd doet de lichaamstemperatuur extra stijgen, wat de kans op uitdroging of hitteslag vergroot.

meisje drinkt op strand

Tip 6: Drinken, drinken, en nog eens: drinken

Laat kinderen - en zeker de allerkleinsten - bij warm weer meer en vaker drinken dan normaal. Als kinderen dorst hebben, zijn ze eigenlijk al op weg om uit te drogen. Laat ze dus drinken voordat het dorstgevoel zijn intrede doet. Dit geldt trouwens ook voor volwassenen.

Baby’s tot 6 maanden

  • Baby’s hebben hun calorieën en voeding nodig om te groeien. Vervang je de melkvoeding door andere drank, dan vermindert de eetlust en krijgt de baby niet voldoende voedingsstoffen binnen.
  • Houd de luiers in de gaten, als maatstaf voor uitdroging. Zes plasluiers is een mooi dagelijks gemiddelde. De urine moet lichtgeel gekleurd zijn. Merk je dat dit niet het geval is, geef je baby dan meer te drinken.
  • Bij  borstvoeding leg je je baby extra aan, desnoods om het uur. Blijf borstvoeding op vraag geven. En vergeet niet: ook mama moet voldoende drinken om aan haar eigen vochtbehoefte en de verhoogde borstvoedingsvraag te kunnen voldoen.
  • Bij flesvoeding geef je één of meer extra flesjes.

Baby’s ouder dan 6 maanden

Naast een minimale hoeveelheid van een halve liter melkvoeding per dag, heeft de baby ook behoefte aan extra vocht. De voorkeur gaat uit naar gewoon mineraalarm water. Ongezoete babythee is een prima tweede keuze. Vers, ongezoet babyfruitsap, vers groentesap of bouillon zijn goed als afwisseling.

Tip 7: SOS zonnesteek

Vind je water drinken eerder iets voor vissen of is een pet met flapjes niet stoer genoeg? Sla je alle bovenstaande tips liever in de wind? Lees dan zeker even dit artikel over een zonnesteek:  SOS Zonnesteek

Meer lezen

EHBK

Kinderen hebben een extra gave om hun (groot)ouder, oppas of juf te slim af te zijn. Een buil, een schaafwonde, een wespensteek... komen in elk gezin voor. Tijd voor een cursus Eerste Hulp Bij Kleine Kinderen: een uniek boek over eerste hulp bij kinderen van 0 tot 8 jaar.