7896fi.jpg

Hoe laat je je kind vertellen over zijn/haar dag? 6 tips!

25/08/2022
Mamabaas
Door Mamabaas

Wellicht is het voor veel ouders een herkenbaar tafereel: Je kind vertelt lang uitgesponnen verhalen over Frozen, Pokémon of één of ander vaag filmpje. Maar zodra je vraagt hoe het op school was, wordt er plots bespaard op het aantal woorden en volgt er alleen een kort ‘Goed’ als antwoord. Wil je net iets meer info, zodat je écht weet wat er allemaal speelt in zijn of haar leven? Dan kunnen deze tips daarbij helpen!

  1. Geef je kind eerst iets te eten
    Na een schooldag is je kind misschien moe en hongerig en heeft het helemaal geen zin om nog verder in te gaan op wat er die dag allemaal gebeurd is. Geef je kind eerst een tussendoortje (liefst iets met proteïnen) en probeer het een halfuurtje later nog eens. Dan heeft hij/zij voldoende ‘brandstof’ om te communiceren.
  2. Experimenteer met timing
    Soms is het gewoon een kwestie van timing. Wanneer jij je kind gaat ophalen, zit je wellicht te popelen om alles te horen over de voorbije dag omdat je hem/haar gemist hebt. Terwijl hij/zij op dat moment gewoon stoom wil aflaten. Maar misschien is je kind het type dat rond bedtijd wel begint te vertellen over zijn/haar dag. Of misschien is het weekend een beter moment? Veel kinderen zijn ook sneller geneigd om te vertellen over hun dag als ze in de auto zitten, bijvoorbeeld op weg van/naar school of activiteiten, of bij het samen boodschappen doen. Zo’n autoritje heeft een duidelijk begin en einde, en bovendien hoeft je kind geen direct oogcontact te maken tijdens het vertellen en dat kan helpen.
  3. Stel je vragen tijdens een activiteit
    Het ene kind begint honderduit te vertellen tijdens een spelletje tikkertje of tijdens het knutselen, terwijl het andere kind sneller geneigd is om te babbelen tijdens een rustige wandeling. Iets anders doen heeft een impact op de communicatie. Zo blijkt uit onderzoek dat ‘wandelmeetings’ nuttig kunnen zijn voor volwassenen, omdat mensen zich creatiever voelen tijdens het wandelen en de mentale vermoeidheid afneemt. Waarom zou dat anders zijn bij kinderen?
  4. Gebruik wat je weet over de klas, de leerkracht, …
    Probeer zoveel mogelijk te weten te komen over de leerkracht, de klasgenootjes, de dagelijkse routines op school, … en gebruik die informatie om de conversatie op gang te houden. Zo kom je op een info-avond in het begin van het schooljaar of tijdens een oudercontact veel te weten, of je kan op de schoolwebsite bekijken wat er op het menu staat. Met die informatie in het achterhoofd is het gemakkelijker om gerichte vragen te stellen.
  5. Stel specifieke en open vragen
    Een vraag als ‘Hoe was je dag?’ is nogal vaag, zeker voor kinderen die van nature vrij gesloten zijn. Te specifieke vragen zijn echter ook geen goed idee: op die manier vuur je de ene vraag na de andere af, en je kind antwoordt alleen maar ‘ja’, ‘neen’ of ‘goed’. Probeer daarom specifieke, open vragen te stellen. Denk maar aan: ‘Wat vond je het leukste vandaag?’ ‘Heeft iemand iets grappigs gedaan vandaag? Vertel maar!’ ‘Heb je iets nieuws gedaan vandaag?’ Bij sommige kinderen kan het ook een goed idee zijn om eerst zelf te vertellen over je dag, of over je verleden. ‘Toen ik jouw leeftijd had, speelden we altijd dit of dat tijdens de speeltijd. Wat speel jij met je vriendjes?’
  6. Begin niet meteen problemen op te lossen
    Als je kind iets deelt waarbij jij misschien moet tussenkomen, weersta dan de neiging om onmiddellijk te switchen naar een oplossingsgerichte modus. Probeer eerst écht te luisteren, hoe moeilijk dat ook is. Geef je kind de ruimte om te vertellen en uit te leggen wat er aan de hand is en hoe hij/zij zich daarbij voelt. Dat betekent niet dat je uiteindelijk niet zal ingrijpen, maar het geeft hem/haar wel het gevoel dat je echt luistert en dat je hoort wat er gezegd wordt.

Door echt te luisteren en oprechte belangstelling te tonen voor wat je kind deelt, zal hij/zij hopelijk aangemoedigd worden om ook in de toekomst open te zijn.

 

Bron: Huffington Post