Wat is het verschil tussen een parentale burn-out en een postnatale depressie?

Een mama vraagt zich af wat het verschil is tussen een postnatale depressie en een parentale burn-out. Ze vermoedt dat ze zelf te kampen heeft met een parentale burn-out, maar zou graag wat meer uitleg krijgen.

 

Heb ik een parentale burn-out?

De gastmama vertelt : Ik ben er onderdoor gegaan bij mijn eerste dochter die een huilbaby (15-20u/dag) was. UIteindelijk heeft het huilen wel 13 maanden geduurd. Meer dan 2 uur aan een stuk slapen was onmogelijk. Ik heb echt alles, maar dan ook alles gegeven om mijn kind te kunnen helpen, te sussen, te dragen, te wiegen, liefde te geven… Maar ik ben op die manier echt over mijn eigen grenzen gegaan en zelfs dan nog blijven doorgaan. Ik was emotioneel een wrak. Ik sloot me helemaal niet af en genoot wel van sociaal contact, maar alles was zo vermoeiend.
Voor mij lijkt het logisch dat ik compleet op was. Iedereen zou hier toch onderdoor aan gaan, niet?

Ik geloof dat postpartum depressie en parenterale burn out gelijklopende symptomen hebben, maar toch is er een verschil. Ik leun naar mijn mening meer naar de parentale burn-out. Ik heb het moeilijk dat dit niet erkend wordt. Ik voel me op dat vlak weinig begrepen.

Expert Lieve Van Weddingen antwoordt

Er is wel vaker verwarring over burn-out en depressie en niet alleen bij de gewone mens. Ook dokters slaan de bal al eens mis. Dit komt omdat er zoals je zelf zegt overlappingen kunnen zijn. Nochtans is er een duidelijk verschil: burn-out is een energiestoornis, depressie is een stemmingstoornis. Grofweg kan je stellen dat je bij een parentale burn-out nog wel zin hebt om naar de speeltuin te gaan, rond te lopen met je peuter of cupcakes te bakken maar je zou niet weten waar je daarvoor de energie nog moet halen. Bij een postpartum depressie is de goesting ook helemaal verdwenen. Je vindt geen plezier meer in het het moederen en dit voor minstens twee weken aan een stuk zonder een moment van opflakkering. Bij een parentale burn-out zijn er hier en daar nog momenten van genieten.

Burn-out

Een parentale burn-out lijkt op een klassieke burn-out, met dat verschil dat het niet het werk is dat de emmer doet overlopen maar wel het ouderschap. Er zijn drie pertinente symptomen: emotionele en fysieke uitputting ("ik kan niet meer"), toenemend gevoel van falen ("ik kan dit niet aan") en toename van conflicten ("ik ben kwaad op heel de wereld") - het bekende korte lontje. Bij burn-out genees je door eerst te rusten en tot rust te komen. Je batterij is meer dan leeg en dat heeft tijd nodig om te herstellen. Rust creëer je door meer uit handen te geven en minder zelf te gaan doen, te relaxen en tijd voor jezelf te nemen. Daarna kan je gaan kijken welke patronen ervoor gezorgd hebben dat je zo hard over je grenzen bent gegaan. Het kan makkelijk een jaar duren voordat je terug een beetje op je plooi bent. Geduld is dus een schone deugd!

Postpartum depressie

Een depressie is vaak een ander paar mouwen omdat het leven er zo zwart kan uitzien dat de moeder gevaar loopt. Gelukkig is dat eerder zeldzaam, en toch...
Iedereen voelt zich al eens somber of down. Iedereen heeft wel eens een dip. Maar bij een depressie worden de klachten zwaarder en duren ze ook lang. Om te spreken over een depressie moet je voldoen aan een aantal criteria en die zijn niet van de poes. Je moet eerst en vooral al twee weken aanhoudend last hebben van:

  • een aanhoudende neerslachtige stemming en/of
  • een duidelijk verminderde interesse en plezier in allerlei (dagelijkse) activiteiten

En daarnaast moet je ook nog vijf van onderstaande kenmerken vertonen:

  • vermoeidheid, weinig energie en lusteloosheid
  • een verstoord slaappatroon: slecht of juist heel veel slapen
  • geen trek hebben in eten of juist heel veel snoepen
  • het liefst in bed blijven liggen en overal tegenop zien
  • onredelijk geprikkeld reageren
  • concentratieproblemen
  • terugkerende gedachten aan de dood of aan zelfmoord

Je ziet onmiddellijk waar de overlap ligt met burn-out. Maar een burn-out is GEEN depressie. Een postpartum depressie (die optreedt tot zes maanden na de geboorte) vraagt om therapeutische hulp en soms medicatie. Dat is bij burn-out zeker niet altijd nodig. Medicatie helpt overigens niet bij een burn-out. De onderliggende patronen zijn ook vaak van een andere aard dan bij een depressie. Maar beiden vragen ze een langere periode van stilstaan bij jezelf en tot rust komen.

Je vindt gespecialiseerde hulpverleners op www.postpartum.eu

Alle goeds,
Lieve