8 tips voor een gezonde zwangerschap

  • door Mamabaas

Er groeit een wondertje in je buik. Je weet met je geluk geen blijf! Maar ook ‘hallo bezorgdheid!’. Vragen flitsen non-stop door je hoofd. Wat mag ik wel en  zeker niet eten? Moet ik voedingssupplementen nemen? Kan ik iets doen tegen kwaaltjes? Welke infecties zijn gevaarlijk? Hoe zit dat met sport? Stop met piekeren: tips om gezond en veilig met je bolle buik te lopen – pronken.

1. Foliumzuur, liever te vroeg dan te laat

Wat je gehoord hebt, is waar. Foliumzuur wordt je dagelijkse metgezel tijdens de eerste 3 maanden van je zwangerschap. De belangrijkste reden om het supplement zéker te nemen? Een gezonde zwangerschap!

Wist je dat je het best al start met foliumzuur vóór je zwanger bent? Met een dagelijks supplement van 0,4 milligram foliumzuur, zoals Folavit 0,4 Start, 4 weken voor je stopt met je contraceptie. Zo leg je een goede voorraad aan voor tijdens je latere zwangerschap. Jep, hamsteren is the key!

En toch … beginnen veel vrouwen te laat met foliumzuur. Vraag op tijd raad aan je (huis)dokter of apotheker als je aan een kindje denkt. Meer weten over foliumzuur? Check www.gezondezwangerschap.be voor tips en informatie.

 

2. Yes, to NIPT

NIPT staat voor NIP-test. Ook die term hoor je constant vliegen als je zwanger bent. Wat is het nu juist? Het is een bloedonderzoek dat je (ten vroegste) vanaf de 12de week van je zwangerschap kan laten doen. Je bloed – het bevat ook DNA van je baby.

Wat spoort een NIP-test op? Het meest gekende is trisomie 21 of downsyndroom. Maar daarnaast ook trisomie 13 en 18 en alle andere chromosomale afwijkingen. En vertrouw maar op deze test: over het algemeen worden meer dan 99 op de 100 van de kinderen met downsyndroom met deze test opgespoord.

Maar … was die NIPT niet erg duur? Klopt, maar sinds 2017 krijg je die bijna volledig terugbetaald. Voordien kostte de test tussen de 450 en 600 euro. Vandaag is jouw te betalen aandeel maximaal 8,68 euro.

 

3. Misselijk, maagzuur, constipatie … EHBZ(wangerschapskwaaltjes)

Zo misselijk als een krab? Is de toiletpot je nieuwe beste vriend? We hear you, sister! Kleine troost, je bent niet alleen: 50 tot 90 % van de zwangere vrouwen heeft er (in zekere mate) last van. Meestal gaat het vanaf week 16 beter.

Dat vreselijke kwaaltje – zeg gerust kwaal eigenlijk – volledig oplossen, is moeilijk. Maar er zijn wel enkele dingen die je kan doen om het minder erg te maken. Kies je voeding heel bewust. Vermijd zoveel mogelijk prikkels (bruuske bewegingen, geuren …). En rust, rust, rust! Als het heel erg wordt, kan je bepaalde medicatie overwegen, maar doe dat altijd in samenspraak met je dokter.

Heb je net last van het omgekeerde effect? Constipatie? Ook daarvoor enkele tips. Zet genoeg vezels op het menu, die leiden alles in veel beter banen. Drink veel … water uiteraard. Zorg dat je voldoende beweegt. En ga als je moet gaan!

Oh, en die striemen vermijd je ook liever. Er zijn daarnaast wat minder gekende zwangerschapskwaaltjes, zoals nierstuwing. Merk je nog andere dingen op? Loop eens langs bij je huisarts. Beter een keer te veel dan te weinig.

 

4. Bye bye américain préparé …

Jep, sommige lekkernijen moet je van het menu schrappen. Dat broodje martino bijvoorbeeld. Of een sushimaaltijd. Gelukkig is het maar voor even – vlieg nadien maar dubbel en dik weer in de américain préparé en consoorten. Een overzicht van de voeding waar je 9 maanden ‘neen’ tegen moet zeggen:

  • Rauw vlees en rauwe vis
  • Opgelet met bepaalde soorten vis. Sommige vissen zet je het best net te vaak op het menu. Vette vis bijvoorbeeld, zoals zalm, paling, makreel … Die bevat vrij hoge concentratie dioxines en pcb’s – schadelijke stoffen. Ze helemaal schrappen moet je niet doen, want ze bevatten ook heel wat goed zaken, zoals omega-3 vetten. Maar beperk het tot maximaal 1 keer per week. Roofvissen, zoals zwaardvis, verse tonijn, (snoek)baars … bevatten dan weer relatief hoge concentraties zware metalen. Ook niet zo best voor je baby’tje. Ook hier: liever niet meer dan 1 portie (100 gram) per week.
  • Rauwe groenten: tenzij ze heel goed gewassen zijn – maar ook dan is het risico op een infectie nooit 100 % uitgesloten.
  • Gerechten waarin rauwe eieren verwerkt zijn, bijvoorbeeld chocolademousse (maar andere vormen van cholocade zijn nog aan de orde, godzijdank ;-) ).
  • Opgelet met kaas. Je mag enkel nog smullen van gepasteuriseerde kazen. De reden? Niet-gepasteuriseerde kazen kunnen je opzadelen met listeriose, een bacteriële infectie die je zwangerschap kan bedreigen.
  • Dat alcohol een absolute no-go is, hoeven we geen tweemaal te zeggen. Sigaretten ook natuurlijk!

 

5. Stoppen met sporten? Niet nodig

De Sporty Spices onder jullie hoeven niet te treuren: sporten tijdens je zwangerschap kan nog altijd. Sterker nog, onderzoek toont aan dat je minder last hebt van die verdomde kwaaltjes als je regelmatig sport en beweegt. Nog een pluspunt: herstellen na de bevalling gaat sneller. En je baby profiteert er ook van, want jouw actieve levensstijl stimuleert de hersenontwikkeling van je mini.

Oké, dat je kickboksen een paar maanden links laat liggen is een binnenkopper. Maar welke sporten kan je wel nog uitvoeren, en hoe? Fietsen, check. Zwemmen, check. En wat dacht je van zwangerschapsyoga, echt een aanrader.

 

6. Wat met seks?

Zo’n lief, onschuldig kindje daarbinnen, euh … voelt of merkt dat iets als je seks hebt? Neen, je hoeft je seksleven niet op pauze te zetten – kleine oef. Bij een normale zwangerschap hoef je je geen zorgen te maken: het kan geen kwaad. Je doet de baby helemaal geen pijn, die zit stevig en wel in je baarmoeder, prima beschermd.

Ja, vanaf 38 weken kan je partner wel tegen het hoofdje van de baby stoten. Maar tegen dan denk je misschien nog maar aan 1 ding: tijd om eruit te komen, kindjelief! In bepaalde gevallen moet je natuurlijk wél opletten. En ja, je libido kan ook wat schommelen gedurende de zwangerschap.

 

7. Infecties? Liever niet!

Je moet je natuurlijk niet opsluiten, maar als je zwanger bent let je het best extra op dat je niet ziek wordt. Tijdens je zwangerschap zijn jij en je baby’tje vatbaarder voor bepaalde infecties. En er zijn enkele ‘rotzakjes’ die gevaarlijk kunnen zijn.

  • Toxoplasmose is er zo eentje. Een parasitaire infectieziekte die je kan oplopen na het eten van rauw vlees of rauwe groenten, of na contact met uitwerpselen van katten. Misschien ben je er immuun voor, dus laat je zeker checken. Niet immuun? Dan kan je wel enkele maatregelen nemen. Vermijd rauwe groenten, (gerechten met) rauwe eieren en rauw vlees. Was fruit extra goed, of nog beter: schil het. Was altijd je handen voor elke maaltijd en na elk contact met groenten, fruit en rauw vlees. Kattenbak schoonmaken? 9 maanden lang niet meer jouw taak – klein vreugdedansje! In de tuin werk je altijd met handschoenen.
  • Hetzelfde verhaal voor CMV (cytomegalovirus). Een virale infectiezieke en een gekende boosdoener tijdens de zwangerschap. Maar ook daar kunnen enkele eenvoudige preventieve maatregelen je zorgen besparen.
  • Listeriose is een infectie die veroorzaakt wordt door de darmbacterie Listeria monocytogenes. Gelukkig komt deze ziekte in ons land niet veel voor, maar better safe then sorry, niet? Vermijden dus.

 

8. Prenatale onderzoek: een must

Een prenataal onderzoek overslaan is níet de beste keuze. Het is niet alleen erg belangrijk om de evolutie en groei van je baby te volgen, maar ook om je eigen gezondheidstoestand in de gaten te houden. Concreet controleert de gynaecoloog 7 dingen.

En die prachtige eerste kiekjes van je kleintje zijn iets om keihard naar uit te kijken. Waarop de dokter let bij elke echografie, lees je hier.

Een leuk zwangerschaps-wist-je-datje om te eindigen? We hebben er nog wel een paar liggen :-).

 

* Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met onze partner Kela Pharma. Meer info over ons advertentiebeleid vind je hier.